Fyzioterapie a rehabilitace ve veterinární medicíně

17.07.2024

Co to vlastně je veterinární fyzioterapie a rehabilitace?

Je to obor veterinární medicíny, který se zabývá léčbou zvířecích pacientů. Veterinární fyzioterapie a rehabilitace zahrnuje několik metod, při kterých je kladen důraz na pohybový aparát zvířete, nejčastěji se jedná o psa, ale je možné rehabilitovat i kočku, různé hlodavce, ale i koně a další zvířata.

Pro které pacienty je vhodná?

Fyzioterapie a rehabilitace je určena pro ortopedické, neurologické a seniorské pacienty se zdravotními problémy. Je ale také vhodná pro obézní, sportovně založené jedince nebo jen preventivně.

Jakými problémy se zabývá?

U ortopedických pacientů se jedná o předoperační přípravu, jakou je řádné nasvalení operované části těla zvířete a také příprava na pooperační rehabilitační a fyzioterapeutické cvičení. Zabývá se také poúrazovými stavy a nefyziologickými pohyby daných končetin, ale i držení celého těla. U neurologických pacientů se ve většině případů jedná o akutní pomoc po neurologických úrazech či onemocněních. U těchto pacientů je včasná péče tou nejdůležitější. Pokud se zvíře delší dobu nepohybuje, dochází ve velmi krátkém časovém intervalu k atrofii svalstva. K atrofii nejčastěji dochází u pacientů s nervovými problémy, ale ani u ortopedických nebo seniorských pacientů není atrofie výjimkou. Terapie je vhodná i pro sportovní psy, kteří potřebují zvýšenou péči o jejich klouby, svaly a šlachy. Při sportech často dochází ke zraněním. Některým se dá předcházet pravidelnou fyzioterapií a rehabilitací. U pacientů obézních trpí ve velké míře klouby. Některými metodami fyzioterapie zvíře může zhubnout. Kdy nejvhodnější je fyzioterapeutická vana. Psí senioři mají většinou komplexní problém jak s klouby, nadváhou, tak i se začínající či pokročilou atrofií svalstva.

Metody fyzioterapie a rehabilitace

Magnetoterapie

Magnetoterapie šetrná metoda léčby. Působením pulzního magnetického pole dochází k ovlivňování tkání těla na buněčné úrovni, což vede k potlačení, případně úplnému odstranění některých zdravotních potíží, očistě organismu a regeneraci buněk. Magnetoterapie je využívána pro léčbu a regeneraci lidí i zvířat.

Účinky:

Rozšiřuje cévy – prokrvení tkáně

Působí protizánětlivě

Zmírňuje bolest

Odstraňuje svalové napětí

Urychluje proces hojení

Urychluje uzdravení (snížení potřeby léků)

Posiluje a stabilizuje kostní tkáně

Zlepšuje buněčný a tkáňový metabolismus

Využívá se při:

Bolestivých stavech – namožení svalů páteře a končetin, spondylózy, traumata měkkých tkání)

Nemocích a traumatech kloubů (dysplazie, distorze, ruptury vazů, záněty): v rámci konzervativní terapie nebo v pooperačním stádiu

Artrózách u starých jedinců

Hojení pooperačních jizev a fraktur

Extruzy (výhřezu) meziobratlové plotýnky (v rámci konzervativní terapie nebo v pooperačním stádiu)

Protruzy (posunu) meziobratlových plotýnek – pacienti bolestiví i s deficity chůze s kompresí míchy různého stupně, kde nelze navrhovat chirurgické řešení

Kořenovém dráždění (uskřinutí nervového kořene) různého původu

Onemocnění bederně-křížového spojení (tzv. Syndrom Cauda Equina)

Regeneraci periferních nervů po traumatu

Na zlepšení výkonnosti a regenerace svalů u sportovních a pracovních psů

Na celkovou regenerace a zlepšení kondice u starých jedinců

Prevenci a redukci stresu

Kontraindikace – nesmí být použito při :

Krvácení - magnetické pole potlačuje srážlivost a zvyšuje krvácivost

Zhoubných nádorech prodělaných i v minulosti (i když jsou považovány za vyléčené)

Akutním virovém onemocnění

Záchvatových neurologickém onemocnění

Hyperfunkci nadledvin

Hyperfunkci štítné žlázy

Venózní trombóze a embolii

Hydroterapie

V hydroterapii využíváme fyzikální vlastnosti vody, jakými jsou hydrostatický vztlak (Archimédův zákon o nadlehčování ve vodě) a hydrostatický tlak (Pascalův zákon o působení tlaku na celé těleso ponořené ve vodě). Dále se pak využívá viskozita a turbulenci vody, která má vliv na posilování svalů při pohybu ve vodě. Během hydroterapie jsou také důležité teplota vody, rychlost pohyblivého pásu, výška hladiny vody a náklon pásu. Hydroterapie se provádí ve vanou s pohyblivým pásem. Voda psa nadnáší a tím mu usnadňuje pohyb.

Využívá se při:

Atrofii svalstva

Bolestivosti kloubů a svalů

Pro pacienty s obezitou

Pro psí seniory

Při neurologických nemocech či po neurologických úrazech

U psích sportovců - kvalitnější příprava na sportovní aktivity

Kontraindikace:

Akutní zdravotní potíže (zvracení, průjem, kašel, horečka)

Kožní problémy

Otevřené a špatně se hojící rány

Brzo po operaci, kdy ještě není rána zahojená

Kardiovaskulární poruchy

Jaterní a ledvinové selhání

Epilepsie

Feny v době hárání

Termoterapie

Termoterapie zahrnuje aplikaci externího tepla nebo chladu.

Pozitivní termoterapie spočívá v aplikaci povrchového tepla. Teplo se aplikuje za účelem zlepšení rozsahu pohybu, snížení tuhosti a zvýšení cirkulace. Tepelná terapie může být prováděna pomocí horkých zábalů, teplé vody, infračervených světel, termodeček a různých dalších metod.

Negativní termoterapie spočívá v aplikaci povrchového chladu. Chlad se aplikuje za účelem snížení bolesti a zánětu. Procedury využívající chladovou terapii zahrnují studené obklady, ledové koupele, ledovou masáž a další.

Účinky aplikace tepla:

subakutní a akutní stádia hojících procesů

snížená flexibilita

bolest

chronický edém

rozšíření cév - tzn. vyšší přívod kyslíku a živin do tkáně

resorbční účinek – zlepšuje se vstřebávání metabolitů látkové výměny

imunobiologický účinek – při zvýšeném prokrvení a přísunu obranných látek povzbuzuje imunitní reakce

myorelaxační a spasmolytický účinek – uvolňuje svalstvo a křeče

klesá ztuhlost kloubů

blokují se vnitřní receptory bolesti v zahřívaných oblastech těla - analgetický účinek – tlumení bolesti

kontraindikace: oblasti se sníženou citlivostí nebo cirkulací krve, otevřené rány, akutní záněty, krvácení, horečka, nádorová onemocnění.

Účinky aplikace chladu:

u akutních stadií po zraněních

po operacích

u zánětů souvisejících s cvičením nebo zvětšenou zátěží

u artritických bolestí kloubů

analgetický účinek – spočívá ve zpomalení vedení vzruchů nervovými vlákny a ve snížení dráždivosti receptorů

tlumení aktivity zánětu a zmenšení otoku spočívá ve zpomalení metabolismu v tkáních

Kontraindikace: použití chladu přes povrchově uložené periferní nervy, použití na oblasti se sníženou citlivostí, přes otevřené rány, u pacientů s omezenými termoregulačními schopnostmi nebo zvýšenou citlivostí na chlad.

Terapie Dornovou metodou

Je to jemná manuální technika, při které dochází ke zlepšení nebo zachování správné funkce pohybového aparátu. Pomocí hmatů se opravují chybná postavení kostí v kloubních spojeních v celém těle a uvolňují se pojivové tkáně. Terapie se provádí vždy při pasivním pohybu psa. Pohybem se zapojí do činnosti svaly a všechny složky pojivových tkání.

Reguluje:

nadměrné napětí pojivových tkání v celém těle

nesprávné postavení kostí v kloubních pouzdrech včetně obratlů

mechanické i tkáňové blokády

chybné pohybové vzorce a další kombinované problémy psího kosterního aparátu

ošetřuje všechny složky opěrného aparátu(páteř, klouby, vazy, šlachy a fascie)

ovlivňuje psychiku zvířete

Indikace:

bolesti páteře

skolióza a rozdílná délka končetin, vbočený palec

bolesti kloubů

bolesti hlavy

tenisový loket

Kontraindikace:

osteoporóza

akutní onemocnění

onkologické onemocnění

méně jak 6 týdnů po úraze nebo operaci

totální náhrada kloubů

operace páteře

vyhřezlá ploténka

revmatoidní artritida

těžší stupeň artrozy

Cvičení na balančních pomůckách

Balanční cvičení zlepšuje koordinaci pohybu, posiluje střed těla, zapojují se méně používané svaly, zvětšuje rozsah pohybu, výrazně pomáhá k nasvalení, pes si při cvičení uvědomuje celé své tělo.

Kontraindikace se nevyskytují, ale není vhodné toto cvičení provádět při akutních zánětlivých a bolestivých stavech, při onemocnění CNS, u úplné ztráty povrchové i hluboké citlivosti

Pasivní cvičení

Pasivní cvičení provádíme u pacientů, u kterých je z omezena pohyblivost. Nejčastěji jsou to neurologičtí pacienti. Terapeut provádí za psa pohyby končetinami. S pasivními cviky je dobré u nechodícího pacienta začít co nejrychleji z důvodu rychle nastupující atrofii svalstva

Pasivní cviky:

zvětšují rozsah pohybu kloubů a zachovávají hybnost

zamezují zkracování svalů, šlach a vazů

podporují krevní oběh a regeneraci

posilují svaly

Laserová terapie

Vysokovýkonná laserová terapie. Zákrok je nebolestivý. Ke snížení bolesti dochází většinou ihned po 1.ošetření. Laser vydává tepelné záření, které působí na povrchovou i hlubokou tkáň.

Účinek laseru:

Silný protizánětlivý účinek
Rychlé zhojení povrchových ran, jako jsou pooperační rány a vředy
Okamžité zlepšení lokálního krevního oběhu
Rychlá redukce otoků
Rychlé obnovení strukturální integrity poškozených tkání
Snížení bolesti v krátké době
Zkrácení celkového času léčby
Zlepšení kvality života

Indikace:

podvrtnutí kloubů

svalová poškození, otoky

bolesti Achillovy šlachy

bolestivé trigger pointy

úponové bolesti

patní ostruha

tendinopatie – záněty šlach

bolesti páteře – všechny lokality

artrózy, bolesti kloubů

bolestivé rameno

jizvy (pooperační, poúrazové)

vředy, popáleniny, proleženiny

zánět análních žláz

kontraindikace:

nádory

krvácivé a horečnaté onemocnění

přes neuzavřené růstové ploténky kostí

v blízkosti očí, žláz s vnitřní sekrecí a pohlavních žláz

při epilepsii

v blízkosti dělohy u březích zvířat

Masáže

Je to velmi jemná metoda terapie. Masáže jsou důležité psy v rekonvalescenci, s pohybovými obtížemi, ale i v péči o sportovně či pracovně využívané psy.  Má výrazný vliv na psychiku psa.

Účinek:

Redukce bolesti a svalového napětí

Urychlení hojení měkkých tkání

Zvýšení flexibility a rozsahu pohybu

Posílení imunitního systému

Redukce tvorby jizev a změkčení zjizvené tkáně

Snížení krevního tlaku

Celková fyzická a psychická relaxace

Odstranění svalových spasmů

Zajišťuje dostatek přísunu kyslíku do svalů

Ovlivňují i kůži, podkoží, fascie i šlachy

​Kontraindikace: